Bank-aan-huis-fraude

Rabobank moet € 100.000,- vergoeden aan slachtoffers

Op 7 februari 2025 heeft de Commissie van Beroep van het Kifid (Kifidnr. 2025-0012) een belangwekkende uitspraak gedaan over de aansprakelijkheid van banken bij bank-aan-huis-fraude. In deze zaak is Coöperatieve Rabobank U.A. veroordeeld tot het vergoeden van €100.000,- aan consumenten die slachtoffer zijn geworden van deze vorm van fraude.

Achtergrond van de zaak
De zaak betreft een echtpaar dat op 15 februari 2023 slachtoffer werd van bank-aan-huis-fraude. De fraudeurs wisten hen via een overtuigend telefoongesprek en een sms-bericht te misleiden. Zij gaven hun bankpassen en pincodes af aan een handlanger van de fraudeur. Vervolgens zijn er in korte tijd meerdere transacties verricht, resulterend in een verlies van € 148.590,-.

Beslissing van de Geschillencommissie
In eerste instantie wees de Geschillencommissie van het Kifid de vordering van de consumenten volledig af. De Commissie oordeelde dat de consumenten grof nalatig hadden gehandeld door hun bankpassen en pincodes af te geven en dat de bank haar zorgplicht niet had geschonden. Hierdoor bleven de verliezen volledig voor rekening van de consumenten.

Oordeel van de Commissie van Beroep
De Commissie van Beroep heeft de uitspraak van de Geschillencommissie vernietigd en geoordeeld dat de aansprakelijkheid van de consumenten moet worden beperkt. Hierbij speelde een aantal factoren een rol:

  1. Geen frauduleus of opzettelijk handelen: De Commissie van Beroep stelde vast dat de consumenten niet frauduleus of opzettelijk hebben gehandeld. Hoewel hun handelen als grof nalatig werd aangemerkt, was er geen sprake van opzet.
  2. Omstandigheden van de fraude: De fraudeurs hielden de consumenten gedurende lange tijd aan de lijn en gaven gedetailleerde instructies, waardoor de slachtoffers daadwerkelijk dachten met hun bank te spreken.
  3. Rol van de bank: De bank detecteerde in eerste instantie een verdachte transactie en blokkeerde de rekening, maar liet deze na telefonisch contact met een van de consumenten weer vrij. Vervolgens vonden ongebruikelijke transacties plaats die door het fraudedetectiesysteem van de bank niet werden opgemerkt. De Commissie van Beroep vond het onjuist dat de volledige financiële schade bij de consumenten werd gelegd, gezien de bank haar fraudedetectiesysteem achteraf heeft aangepast op basis van deze casus.

Vergoeding en consequenties
Op basis van artikel 7:529 lid 2 BW heeft de Commissie van Beroep geoordeeld dat de aansprakelijkheid van de consumenten moet worden beperkt en dat de Rabobank een bedrag van € 100.000,- moet vergoeden. Daarnaast is de bank veroordeeld tot betaling van wettelijke rente vanaf 10 maart 2023 en een vergoeding voor proceskosten.

Wat betekent deze uitspraak voor jou?
Deze uitspraak onderstreept het belang van effectieve fraudebestrijdingsmaatregelen door banken en benadrukt dat consumenten niet altijd volledig aansprakelijk zijn voor verliezen bij fraude. Het is een belangrijke ontwikkeling voor zowel gedupeerden van fraude als voor financiële instellingen die hun detectiesystemen en procedures moeten blijven verbeteren.

Meer informatie
Ben jij slachtoffer geworden van bankfraude en wil je weten wat jouw rechten zijn of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact op met één van de advocaten van ons kantoor:
Angelique Verweij, Wesley Sallé of Romy van der Mark
Tel. 0341-760510
a.verweij@vbvadvocaten.nl of w.salle@vbvadvocaten.nl of r.vandermark@vbvadvocaten.nl

 

Bron: Kifid.nl Kifidnr. 2025-0012

 

Hoewel de uiterste zorg is besteed aan de inhoud van dit nieuwsbericht, aanvaardt VBV Advocaten geen aansprakelijkheid voor onvolledigheid of onjuistheid.